because there can
be no peace
without justice
SÖK ARTIKLAR
Biography (1869-1948)
The Salt March
THE CONCEPT
Ahimsa
Satyagraha
Sarvodaya
Swaraj
Swadeshi
29 oktober 2003, 13:04 | ARTIKLAR
Det förtäckta budskapet är att muslimer, med stereotypa accenter, inte
är som “oss”. Den skickligt språkliga metoden att skapa en
identifikation av “kristlig-judisk” bakgrund avgränsar den tredje grenen
av Abrahams traditioner, islam.
Ändå är det inte fullt så enkelt, som att om bara denna identifikation
även inkluderade islam, skulle vår relation med Mellanöstern lösas.
Språket är inte hela problemet, men det tydligaste beviset för hur vi
förhåller oss till problemet – och hur vi definierar vem fienden är.
General William Boykin uppmärksammades nyligen för sina
inflammerade uttalanden mot islam. “Jag visste att min Gud var större än
hans”, sa general Boykin, med hänsyftning till en muslim i Somalia,
samtidigt som han hävdade att de hatar oss för att vi är en kristen nation.
Hur stötande dessa kommentarer än är, så ligger det djupare problemet i
att människor med makt och kontroll över politik och krig har
kapaciteten att skapa artificiella band mellan grupper av människor –
mellan judar och kristna, och muslimer.
Vi använder språket för att tänka och sedan handla. Tanke kommer före
form. Vi kategoriserar och sorterar. Politik kan mycket väl vara konsten
att övertyga andra att se världen genom våra egna kategoriseringar. Att
skapa tankar som dominerar är ett maktfyllt arbete.
Tanken på ett “vi” och ett “dom” försäkrar sig om att det också blir
fullt av “vinnare” och “förlorare”. Sättet vi talar om problemet att
bekämpa “dom”, våra fiender, påverkar inte bara våra beslut – det
legitimerar och stärker tanken på att vi har fiender överhuvudtaget.
Fysikerna kan argumentera att på kvant-nivå finns det i realiteten inte
någon skillnad mellan någon eller någonting, men för närvarande har
deras ord minimalt inflytande i geopolitiken.
Till denna dag har vi inte funnit några andra alternativ för hur
problemet kan definieras, eller omdefinieras, annat än i termer av “vi”
mot “dom”. Hela kriget mot terrorismen vilar på denna enda definition.
Leah Wells är lärare i freds- och konfliktforskning, prof. i linguistik vid Georgetown University, samt frilansande journalist.
leah@peaceed.org
Översättning: Jan Viklund
Relaterad länk:
GENERAL CASTS WAR IN RELIGIOUS TERMS
The top soldier assigned to track down Bin Laden and Hussein is an evangelical Christian who speaks publicly of ‘the army of God.’
(Los Angeles Times Oct. 16, 20)
ÄLDRE ARTIKLAR...»
Försvarsdepartementet
Regeringsbeslut 5
2010-04-14
Övning med utländskt flygförband
S10/6029
3 sid. pdf »
Underlag:
FMV Dokumentbeteckning
10FMV3449-1:1
2010-02-24
Framställan om tillstånd enligt 10 § Tillträdesförordningen (1992:118) 11 sid. pdf »