Feed on
Posts

Dela Bröd, Vägra Krig

Medan sommarsolen flödar
flyter blodet i Gaza.

Och våra vänner i Kabul gick ut på gatorna samma dag som det började. De delade ut dadlar att bryta Ramadan med, i solidaritet med sina bröder och systrar i Palestina och Israel:

LÄS deras hälsning nedan!
På måndag 21 juli samtalar vi med varandra igen:
www.GlobalDaysOfListening.org

Jag Vill Möta… Livets Makter. Vapenlös.

Ett stort Grattis till Jan Hammarlund i dag, på hans 63-årsdag!
Det är dig som vi Behöver!

Välkomna till Visor för Fred, i Vintervikens Trädgård på lördag 19 juli -
med Jan Hammarlund * Anne Feeney * Beatríz Piñeda…

Läs mer:
Visor för Fred i Vinterviken 19 juli kl 16-19

Arrangörer:
Kultur i Aspudden med ABF-Stockholm, Musikcentrum Öst, LH Nybohov, Kryckan & Främlingen samt Brf Entitan och Kvinnor för fred


www.vinterviken.com

Gränslösa & Varma Juli-hälsningar
från Janne V i Knivsta-viken!

NO TO WAR IN GAZA AND AFGHANISTAN!

Afghan Peace Volunteers

On the 8th of July 2014, during the fasting month of Ramadan, the Israeli government began yet another military offensive on the people of Gaza. By the 4th day, they had already killed 105 Palestinians, including at least 23 children. The Afghan Peace Volunteers went out onto the streets of Kabul just before it was time to break their fast. They shared dates with the people in the streets, in solidarity with the Palestinians and the Israelis being killed by the bombs and rockets dropped and fired by their governments.
By sharing food, we resist war.
No to War in Gaza and Afghanistan!

Share food, resist war.
We’re not only disgusted
by man-made bombs,
we’re angry at the governments
that drop them.
We’re terrified
not of their physical destructiveness,
but of their depravity,
and acceptability.
We’ve lost our children
& loved ones
to ruthlessness.
Amidst the explosions
of our souls,
our mothers still
keep the wits around
our crying homes,
just so to feed us
after the fast.
That’s it!
That’s our resistance to their
profiteering wars,
that while they kill,
they can never stop us
from sharing our food.
They are the ones
already dead,
the emperors
with no clothes,
only futile weapons
that adorn
their ceremonial crowns,
oblivious to the awakening giant
of love.
They are blind to the better world
in which their Power
and ‘haram’ money
are being frowned upon
in the streets,
and in our bread.

Bevara Bullerbyn Blandad!

“Det finns de som vill få oss att tro, att Sverige
alltid varit ett somrigt Bullerbyn. Där alla hette Lisa
och Pelle. Där alla bara åt falukorv av allra bästa sort.”

- Christina Höj Larsen (v) talade på Sergels torg,
på INTERnationalDagen 6 juni, mot rasism.
Och för mångfald.

Det är svårt att förklara Bullerbyn – Noisy Village – på engelska.
Eller vår förkärlek till att knöka i oss Swedish Herring (sill)
på Midsummer’s Eve.

Till Steve Earle’s Living in a City of Immigrants
dansar invandrare, musikanter, tiggare, gatugycklare & blonda sångkörer
med Pippi Longstocking i Stockholm & Uppsala.

BEVARA BULLERBYN BLANDAD!

www.youtube.com/watch?v=kj_9npn7dFI

“Kära medmänniskor!
Mänskligheten har inte 2000 år till på sig att lära sig älska sin nästa.
Vi måste förändra våra livsvillkor, så livet är fyllt av kärlek och vänlighet,
som i en lycklig familj.”

Så inledde Pete Seeger sin konsert
– i Fyrishallen, Uppsala. I juli 1968.

SE den unika inspelningen – på Öppet Arkiv, SVT!

www.oppetarkiv.se/video/2123638/pete-seeger

Från Jeju Island, Sydkorea… till Uppsala, Sverige -

BYGGER VI BROAR. FÖR EN GRÄNSLÖS VÄRLD.

Dear friends,
In this video, Borderfree in Afghanistan & the World -
we are encouraged by how many friends from the U.S., U.K., Sweden, Ireland, Australia, India, Jeju Island in South Korea and Afghanistan are building alternative ways of living to address socio-economic inequalities, wars and global warming, all of them wearing blue scarves which bind us together under the same blue sky!

The Afghan Peace Volunteers wish to thank all of them, including Nobel Laureates Mairead Maguire and Oscar Arias Sanchez. We’re also touched by the song in the video, written for us two years ago by Australian peace activist Anita McKone.

Please consider making your community a Borderfree Home/Community/Space/Zone, in solidarity with the 99 % of humanity:

www.ourjourneytosmile.com/blog/borderfree-home-community-space-zone/

Love and peace from Afghanistan,
Hakim with the Afghan Peace Volunteers
www.ourjourneytosmile.com/blog

Jag gjorde två VAL i veckan som gick:

1. Helgen 24-25 maj VALDE jag den färgstarka mångfalden på folkfesten Kulturernas Karneval i Uppsala, samt kryssade för Dror Feiler (v) som EU-kandidat – istället för de bruna hårda högervindar som drog in dagarna därpå!

2. På Kristi Himmelsfärdsdagen VALDE jag drakarna som steg mot den blå skyn, vid folkfesten som SIU, Samarbetsorganisationen för Invandrarföreningar i Uppsala, arrangerat – istället för svenska krigsmaktens hyllning till militärindustrin på Veterandagen i Stockholm!

I. CHOOSE. LOVE. <3

PS. Inslaget med Jan Björklund i valvimlet
är hämtad från kampanjmaterialet för Äkta Moderaterna:

www.facebook.com/aktamoderaterna

Plastic Messiah – Robert Broberg (1978) from Jan Viklund on Vimeo.

The Song of the Plastic Messiah (1978)
from the Album 12 Songs in American
During Robert Broberg's years in the USA.
The album reflects the plastic American Society he experienced.
Shortly afterwards he went on psychiatric hospital
after an attempted suicide.
He recovered to a new life as the performer "ZERO"
with a big comeback in Sweden during the 80's and 90's,
with lyrics full of joy, crazyness and love.
He never adapted to conformity.

http://www.discogs.com/artist/615695-Robert-Broberg

”Tolv sånger på amerikanska” har inte förlorat ett dugg av sin giltighet. Tvärtom består världen idag av ännu mer plast. Massproducerade superstjärnor vars kroppar är utbytta mot föryngringsmateria; unga tjejer som svälter sig själva till produkter i tron att en kropp utan fett är ett sinne utan sorg; jakten på den hippaste mobiltelefonen med kamera, musikspelare, TV-mottagare, hyper-mega-pan-galactic-gargleblaster-uppkoppling mot internet, espressomaskin och kompisduplikator; hetsen mot mer konsumtion, större konsumtion, lyckligare konsumtion på stupkanten mot den mentala avgrunden.
Två av Brobergs hjältar, John Lennon och Loudon Wainwright III, hade en stark inverkan på låtarna. Båda närvarar som andar i melodierna. Båda bidrar på var sitt sätt till Brobergs iakktagelseförmåga – Lennon med ett slags rannsakad klarsyn (tänk ”John Lennon/Plastic Ono Band”), Loudon med sitt sätt att uttrycka sig bitskt och koncist.


The Milwaukee Sentinel, May 1977

Loudon Wainwright III & Robert Broberg chatting away in Swedish Radio 1981

“Have a nice day, Sir” means f*ck off in American.
An excerpt from Robert Brobergs show “Sommar” from 1981. Robert walks around downtown New York and teams up with Loudon to discuss raw rice & language idioms.

HIND SWARAJ (1908)

av Mohandas Karamchand Gandhi

[Swaraj: Självständighet, Hind: Indisk.]

Hind Swaraj – Google Books

ur Kapitel 5:
Tillståndet i England

DET NUVARANDE TILLSTÅNDET i England är ömkligt. Jag ber till Gud att Indien aldrig må hamna i samma svåra situation. Dagstidningen är för de engelska väljarna deras Bibel. De rättar sig efter sin dagstidning vilken oftast är ohederlig. Samma fakta tolkas olika av de skilda tidningarna, i enlighet med det politiska parti i vars intresse de redigeras. En tidning kan anse en betydelsefull engelsman vara ett praktexempel på hederlighet, andra kan se honom som totalt ohederlig.

Så detta folk ändrar därmed ständigt uppfattning. Det sägs att de ändrar uppfattning vart sjunde år. Detta folk kan följa en kraftfull vältalare som ger dem inbjudningar, mottagningar, etc. Och som folket är, så är också deras parlament. Ett karaktärsdrag har de otvetydigt utvecklat: de skulle aldrig tillåta sig att ge upp sitt land. Om någon enda person kastade ett ont öga i den riktningen, skulle de slita ut det ögat. Men det betyder inte att landet äger någon annan dygd eller att landet är värt att imitera. Om Indien kopierar England är det min fasta övertygelse att hon ödelägger sig själv.

Detta tillstånd i England beror inte på någon besynnerlig brist hos det engelska folket, utan på den så kallade moderna civilisationen. Detta är en civilisation bara till namnet. Under den fördärvas och ödeläggs Europas nationer för var dag som går.

ur Kapitel 6:
Civilisation

DET ÄR YTTERST SÄLLAN vi finner personer som argumenterar emot sig själva. Och därför kritiserar de som är berusade av den moderna civilisationen den knappast. Deras strävan består i att leta fakta och argument som kan stödja den, vilket de gör omedvetet i tron på att detta är sant. En människa i drömtillstånd, tror på sin dröm. Hon frigörs ur villfarelsen först när hon vaknar upp ur sin sömn. En människas möda under denna civilisations förbannelse är densamma som för en människa i drömtillstånd. Det vi vanligtvis läser är produkterna av den moderna civilisationens försvarare, som utan tvivel kan räkna många briljanta och även goda författare till sin skara. Deras skrifter hypnotiserar oss. Och på så vis – en efter en – dras vi in i strömvirveln.

Vilka förhållanden är det då man beskriver med ordet “civilisation”? Först och främst det faktum att man gjort det kroppsliga välbefinnandet till livsobjekt. Låt oss ta några exempel. Folket i Europa bor nu i hus som är bättre byggda än för hundra år sedan. Detta betraktas som en viktig symbol för civilisation, och ett sätt att främja kroppsligt välbefinnande. I forna dagar gick de klädda i djurhudar och använde spjut som vapen. Nu bär de långa byxor och – för att försköna sina kroppar – ett stort urval av klädnader. I stället för spjut bär de revolvrar med fem eller flera patroner. Om folk i ett annat land adopterar europeiska vanor och klädedräkt, anses de ha blivit civiliserade från vildheten.

Förr i tiden plogade folket i Europa sina jordar genom manuellt arbete. Nu kan en enda man ploga ett vidsträckt område genom ångmaskiner och därigenom ihopsamla stora tillgångar. Detta kallas ett tecken på civilisation. Förr var det bara ett fåtal människor som författade värdefulla böcker. Nu skriver och trycker varenda människa vadhelst man vill och förgiftar människors sinnen med. Förr färdades man i kärror. Nu rusar man fram i tåg i en hastighet av flera hundra kilometer om dagen. Detta betraktas som civilisationens höjdpunkt. Det har sagts att när människan utvecklas, skall de kunna färdas i flygplan och nå varje del av världen inom några timmar. Människor behöver inte längre använda sina händer eller fötter. De behöver bara trycka på en knapp för att få sina kläder i närheten. De trycker så en annan knapp för att få sin tidning. En tredje knapp, och en automobil väntar utanför. De kommer att ha ett stort urval av utsökt serverade maträtter vid sin sida. Allt genom maskinerier.

Förr i tiden när folk drabbade samman, mättes deras kroppsliga styrka. Nu är det möjligt att utplåna tusentals liv genom en enda man vid ett enda gevär bakom en kulle. Detta är civilisation. Förr arbetade människor utomhus i den fria luften, så mycket de själva ville. Nu samlas tusentals arbetare och sliter för att behålla jobben i fabriker och gruvor. Deras villkor är sämre än djurens. De tvingas arbeta, med risk för eget liv i de mest farliga yrken, för att betjäna miljonärer. Förr gjordes människor till slavar på grund av fysiskt tvång. Nu förslavas de genom frestelsen från pengar och den lyx som pengar kan köpa.

Det finns nu sjukdomar som ingen drömde om tidigare, och en armada av läkare upptagna av att upptäcka deras botemedel. Och på så vis har sjukhusen blivit fler. Detta är också exempel på civilisationen.

Vad mer kan jag säga? Denna civilisation tar ingen notis om vare sig moral eller religion. En del tar på sig religionens mantel och babblar om moral. Men, efter tjugo års erfarenhet, har jag kommit till slutsatsen att omoral oftast predikas i moralens namn. Denna civilisation strävar efter att öka det kroppsliga välbefinnandet, och misslyckas även fullständigt i detta avseende.

Denna civilisation har fått ett sådant grepp om folket i Europa att de som lever i den framstår som halvt galna. De saknar verklig fysisk styrka och mod. De upprätthåller sin energi genom droger. De saknar förmåga att känna sig tillfreds i ensamhet. Kvinnorna, som borde vara hushållens drottningar, vandrar kring på gatorna eller slavar i fabrikerna. Detta fruktansvärda tillstånd är en av orsakerna till den för varje dag växande suffragettrörelsen.

Denna civilisation är sådan, att vi bara behöver se tiden an och den kommer att förgöra sig själv. Enligt Mohammeds lära kan den betraktas som en satanisk civilisation. Hinduismen talar om den som Svarta Tidsåldern. Jag kan inte ge er en heltäckande beskrivning. Den äter sig in i de vitala organen av den engelska nationen. Parlamenten är de egentliga symbolerna för slaveriet. Engelsmännen förtjänar däremot vår sympati. De är kreativa och företagsamma, och inte illasinnade. Jag respekterar dem. Deras civilisation är inte en obotlig sjukdom, men vi bör aldrig glömma att engelsmännen för närvarande är påverkade av den.

ur Kapitel 13:
Vad är äkta civilisation?

CIVILISATION är det förhållningssätt som ger människan färdriktningen på dygdens väg. Att iakttaga moral är att vinna övertag över våra egna sinnen och passioner. Och i den processen samtidigt lära känna oss själva. På gujarati [språket i Gandhis födelse-stat Gujarat, övers. anm.] är motsvarigheten för civilisation detsamma som “gott uppförande”.

Vi kan notera, att sinnet är en rastlös fågel; ju mer den får, desto mer vill den ha. Och den blir aldrig tillfredsställd. Ju mer vi göder våra passioner, desto mer otyglade blir de. Våra förfäder insåg detta. De såg hur välbefinnandet mestadels är ett mentalt tillstånd. En människa är inte nödvändigtvis mer lycklig för att hon är rik, eller olycklig för att hon är fattig. De rika verkar oftast vara mer olyckliga, de fattiga mer lyckliga. Våra förfäder såg att verklig lycka och verkligt välstånd bestod i rätt användning av våra händer och fötter.

Och dit den moderna civilisationens förbannelse ännu inte nått, har Indien förblivit självständigt.

(Översättning: Jan Viklund)

VILKEN ÄR VÅR VÄRNPLIKT?

Bilaga till 2014 års deklaration

Härmed yrkar jag nedsättning av min statsskatt med 50 kronor, vilket symboliskt representerar hela den skatt som jag tvingas betala till militären. Beloppet är inbetalat till föreningen Skattebetalare för Fred (pg 4670725-3) som har som övergripande mål att få till stånd en skattelagändring som “ger varje medborgare rätt att i enlighet med sitt samvete betala sin del av militärskatten till ändamål som utan våld värnar om fred, rättvisa och miljö.”

Skattebetalare för Fred är den svenska grenen av en internationell rörelse som tar sig olika uttryck runt om i världen, utifrån respektive länders skattepolitik.
Varje år beslutar föreningen i Sverige om vilka projekt i världen man ska stödja.

(bilaga)

VILKEN ÄR VÅR VÄRNPLIKT?

“När jag bygger en mur
är alltid frågan, vad jag stänger ute
och vad jag stänger in.”

- Robert Frost (1874 -1963)


Hälsning från Jönköping – Kiev – Kabul…

SVERIGES FÖRHÅLLANDE till främmande makter är gott, förklarade gamle kung Gustaf VI Adolf vid riksdagens öppnande varje år under tre decennier.
Den första maj 2014 ringde Jönköpings kyrkor och varnade för fara, för första gången sedan andra världskrigets början 1939. En klockringning som hördes ut över världen.
Vilken bild har världen av Sverige i dag? Är vi ett folk som försvarar människors lika värde, eller ett land som sålt sin själ till krigsindustrin? Värnplikten – plikten att värna landet – ersattes av plikten att värna marknaden.
En marknad som nu rustar för krig.
Vem äger världen?


INTE VÄLKOMNA -
Sverigedemokraterna i Uppsala (9 maj)
Danmarks Nationale Front i Köpenhamn (10 maj)
Det går ett spöke genom Europa

FRÄMSTA VÄRNPLIKTEN i dag sträcker sig utanför det egna landets gränser.
Men inte som kortsiktiga vinstintressen för ett fåtal.
Utan som en global värnplikt för att rädda miljön och fördela jordens begränsade resurser.
“Vår överkonsumerande och slösaktiga livsstil är inte värt priset som betalas av de människor vi besegrar”, konstaterar Kathy Kelly, trefaldigt nominerad till Nobels fredspris och krigs-skattevägrare i USA större delen av sitt liv. Kelly har sedan 80-talet levt och verkat som fredsaktivist i Sydamerika, Palestina, Pakistan, Irak och Afghanistan.
Och Abdulhai, 17 år och medlem i Afghan Peace Volunteers, berättar:
Jag frågade en ung gatuförsäljare i Bagdad,”Vad är meningen med livet?”
Han svarade: “Att hitta bröd.”
Världens totala militära utgifter 2013:
1.747 miljarder US dollar.
(SIPRI)

Jan Viklund,
maj 2014


Inledningen av Dror Feilers tal
vid Vänsterpartiets Första maj i Jönköping

Nato och våra svenska trupper har gjort världen “säkrare, tryggare och bättre”, påstod Kung Carl XIV Gustav i sitt invigningstal för Veteran-monumentet utanför Sjöhistoriska Muséet i Stockholm, på Försvarsmaktens Veterandag den 29 maj.
Afghanska vänner delar en annan verklighet.

Swedish Soldiers meet Afghan Peace Volunteers

SOLDIER in UPPSALA, SWEDEN
meet AFGHAN PEACE VOLUNTEERS

Talking with a Swedish soldier, on some PR mission in Uppsala City Friday shopping spree… Actually, she was Latin American. With eyes of steel, glowing of suspicion over a Swede, caring so much for those Afghans that I even had an Afghan Peace Volunteers’ tshirt. “We also work to build peace for them”, she claimed. But her eyes said something else. “My Afghan friends have another opinion”, I told her. And gave her a flyer.
Take some of our information, said her fellow military collegue. No thanks, I said, and I’m pretty sure you already have our websites in your military register.

av Kathy Kelly
Voices for Creatice Nonviolence (VCNV)


Fahima Vorgetts, Afghan Women’s Fund

1979, när hon var 24 år, lämnade Fahima Vorgetts Afghanistan. Hon var känd som en frispråkig och upprorisk kvinna, i sin kamp mot orättvisor och förtryck. Familj och vänner som varit oroliga för hennes säkerhet hade vädjat om att hon skulle resa. När hon tjugotre år senare, för första gången återvände till sitt hemland, kunde hon knappt känna igen de krigshärjade gatorna i stadsområden där hon en gång tidigare bodde. Hon upplevde bybornas ångest över att inte kunna livnära eller skydda sina familjer, och ur stånd att acceptera deras orättvisa lidande beslöt Fahima som sin uppgift att hjälpa till att lindra de urusla förhållanden som afghaner under fattigdomsgränsen lever under – genom att bygga självständigt kvinnligt företagande varhelst hon kunde. Hon litade till den gamla devisen att den största gåvan till en hungrig människa är att lära ut hur man fiskar, snarare än att skänka fisk.

I förra veckan reste vår lilla delegation här i Kabul runt i staden med henne för att besöka flera kliniker och “shuras”, eller kvinnoråd som hon öppnat.

Den första kliniken vi besökte har funnits sedan 2006. Två kvinnor, en läkare och en barnmorska, berättade att de ingår i en personal som arbetar i treskift för att hålla kliniken öppen dygnet runt. Inte en enda av deras patienter har avlidit under behandling på kliniken. Därefter besökte vi två byar, en pashtunsk och en tadzjikisk, i utkanten av Kabul.

“Hur kom det sig att du valde denna byn?” frågade Jake Donaldson, medicine läkare från Ventura, Kalifornien, som anslöt sig till delegationen för en vecka sedan. “Det var inte jag som valde”, förklarade Fahima. “De valde mig.”

För ett år sedan hade byborna bett henne starta en klinik och ett läsecenter. Hon hade svarat att om de bildade ett kvinno-kooperativ och samlade sina resurser till att anställa lärare, barnmorskor och sjuksköterskor, skulle hon bidra med själva byggnaderna och hjälp med leveranser.

I varje by besökte vi en nyligen färdig byggnad som ska rymma en klinik, en kvinnokooperativ för smyckeshantverk, sömnad och konservtillverkning, en uppsättning läsesalar för barn och vuxna, samt även ett duschrum som familjer kan boka. En ung lärare bjöd in oss till hans klassrum där ett femtiotal barn, flickor och pojkar, gick igenom alfabetet. Stolta bybor visade oss sin nygrävda, generatordrivna brunn, som kommer att förse dem med bevattning och rent dricksvatten.

Strax innan vi skulle gå beskrev en byäldste för Fahima hur värdefullt hennes arbete varit för dem. Fahima verkande rodna lite när hon tacksamt tog emot hans komplimang.

Sådana uppskattande ord, tillsammans med barnens levande uttryck, verkar vara den huvudsakliga ersättningen för hennes outtröttliga arbete. “Jag och styrelsemedlemmarna i Afghan Women’s Fund jobbar till hundra procent ideellt”, försäkrar Fahima. “Våra styrelsemedlemmar är människor med stor integritet.” Dagen före vår rundresa, hade Fahima besökt Afghan Peace Volunteers kvarter och uppmuntrat sömmerskorna som driver sömmerske-kooperativet där, att till varje pris hålla på sin värdighet. Hon uppmanade dem att aldrig föredra allmosor framför självständigt hårt arbete i självförsörjande projekt. Fahima var med när sömmerskeprojektet började, och bidrog till symaskinerna för ett drygt år sedan..

“Alla projekt har inte fungerat”, säger Fahima. “Ibland hindras vi av konservativa värderingar och vissa familjer som inte vill tillåta kvinnorna att lämna sina hem. Men oftast är det kriget eller säkerhetssituationen som vållar problem.” Hon är fast övertygad om att krig aldrig kommer att lösa problemen i hennes land – eller någon annanstans för den delen.

Fahima är frispråkig och rättfram när hon beskriver krigsherrar och krigsprofitörer. Hon har goda skäl att vara bitter över de grymheter som drabbat vanliga afghaner, på grund av alla som främst är angelägna om att fylla sina egna fickor och expandera kontrollen över Afghanistans natur-resurser. Hon ger råd till Afghan Peace Volunteers med rösten och kärleken hos en mor.

“Världen är gisslan i ett klasskrig där den 1-procentiga eliten – oavsett nationalitet eller etnicitet och inklusive både Afghanistans och USA/Nato:s elit – gaddat ihop sig för att kontrollera, splittra, förtrycka och profitera oss, de vanliga 99 procenten. Bekämpa dessa ‘mörka tider’, bekämpa krig och vapen, utbilda er, och arbeta tillsammans i vänskap.”

Fahimas anda av ungdomlig revolt har uppenbarligen inte släckts av ålder eller erfarenhet. Hennes praktiska medkänsla står som en kompass för alla oss som vill lära sig mer om hennes arbete.

För mer information om Afghan Women’s Fund, besök:
www.Afghanwomensfund.org

Advice from an Afghan Mother and Activist: “Resist these dark times.”
by Kathy Kelly
(Voices for Creative Nonviolence, May 27, 2013)

8 MARS: Kan vi? Vill Vi? Törs vi? (2006)

Elfte Kvinnofilmfestivalen

Slottsbiografen, Uppsala
Lördag 9 mars – Söndag 10 mars kl. 15
Arr. Yasseman Tourang / Kvinnor för Fred, Uppsala.

SE Hela programmet:
www.slottsbio.com/arrangorer/kvinnofilm2013/

Musikprogram, Östhammars Bibliotek

Söndag 10 mars kl 15
Iranske artisten Nima Chehrazi
Hanna & Azad
Arr: FN-föreningen, Kvinnojouren, ABF, Vänsterpartiet och Kulturnämnden.

Läs mer:
www.bibli.se/default.aspx?id=118301

SE musikvideor:

NIMA Chehrazi, Hanna & Assad – DARAYA (Östhammars Bibliotek)

Nima Chehrazi – DARYA
professionell musikvideo av Hamidreza Farhadi

Dr Martin Luther King and Harry Belafonte praised Sweden back in 1966, for its strong support of the Civil Rights Movement in the US. How do we live up to these great tributes today, in Sweden?

Harry Belafonte Interview on Swedish Television 2003 (Minnenas Television)

Introduction to the re-broadcast of the Beneficiary Concert at the Opera House, Stockholm, March 31, 1966, for Martin Luther King’s Civil Rights Movement. The same year as Rev. King recieved the Nobel Peace Prize.
Interview by Arne Wiese, for Swedish Television’s series of Archived programs (Minnenas Television)

Dr Martin Luther King Speak at the Opera House, Stockholm 1966

Harry Belafonte introduce Martin Luther King Jr at the Beneficiary Concert in the Opera House, Stockholm, March 31, 1966, for Martin Luther King’s Civil Rights Movement. The same year as Rev. King recieved the Nobel Peace Prize
The Concert was broadcasted live on television in all the Scandinavian countries, and a record was produced for beneficiary purpose in support of the Martin Luther King Fund.

Harry Belafonte Interviewed After the Program

The Interview was made right before his Tour in 2003, on the brink of the Iraq Invasion. And he reflects over the coming Future as well as the impact the Tour to France and Sweden had back in 1966, for the Civil Rights Movement in the USA.

Older Posts »

Creeper